Jak moc nás ovlivňuje reklama? Vidíme ji v televizi, v rádiu, při cestě do práce. Není před ní úniku. Pomalu na každém kroku se nás někdo snaží přesvědčit, že zrovna ten jeho výrobek je to, co právě nyní nutně potřebujeme. Že zrovna nemáme peníze? Tady nám půjčí, dokonce i s minimálním úrokem! Otázkou je, zda to vše, co nám nabízí, opravdu tak nutně potřebujeme. Zdá se, že ano, neboť pokud by to nefungovalo, firmy by dávno přestaly do reklam dávat peníze.
Ale co zákazník? Tomu hlavně nesmí být dovoleno myslet! O to jde u reklamy především. Neustále přesycovat zákazníka podněty taky, aby neměl čas se zastavit a zamyslet se, co doopravdy potřebuje. Protože to, co potřebuje, a to právě teď, neurčuje ani tak zákazník, jako firmy, a to především pomocí reklamy.
Aby firmy dosahovaly zisků, potřebují, aby si u nich lidé kupovali výrobky. Bez ohledu na to, zda je zrovna nyní potřebují. Je nutné vyzdvihnout, oč lepší jejich život s tímto produktem bude. Výhodné je také vytvořit v lidech určitý pocit nadřazenosti. To, že jsou něco víc, pokud mají výrobek dané značky.
Dobré je také představit lidem ideální model rodiny, kterému by se měli chtít podobat. Typicky jsou to muž, žena, dvě děti a případně pes, žijící v rodinném domku se zahradou. Všichni jsou zde šťastní, spokojení, dokonce ani děti ráno neprotestují, když mají jít do školy. Toho je samozřejmě dosaženo za pomoci různých produktů, které vám jsou firmy ochotny prodat. Avšak neprodávají vám jen produkt, prodávají vám rodinné štěstí.
Dalším způsobem, jak na nás reklamy působí, je ukázat, že se pečuje individuálně o každého jednotlivého zákazníka. Toto vidíme především u reklam na banky či půjčky. Cílem je vytvořit u zákazníka pocit, že se rozhodně nemá čeho bát, neboť daná instituce se o všechno postará a klient si může jen užívat. Opět je zde zdůrazněno, že se člověk nemusí nijak namáhat, natožpak přemýšlet, neboť vše za něj obstará daná firma. Lákavá představa, že ano?
Toto vše je jen malý příklad toho, jak se nás reklamy snaží ovlivnit v rozhodování a určovat, co a jak budeme dělat. Lepší je však vzít rozum do hrsti, zastavit se a popřemýšlet: opravdu mají firmy zájem na našem štěstí tak, jak je to prezentováno v reklamě? Nebo se jen snaží prodat nám určitou věc za každou cenu?